Shimano sneller - Den ultimate fiskeopplevelsen!

Hagane
Shimano

Hagane logo

Shimano Stella 10000 SW-B

Shimano Stella 10000 SW-B

Stella 3000HG FI

Shimano Stella 3000HG FI

Shimano Vanquish FA

Shimano Vanquish FA

CI4+

Shimano Stradic CI4+ FB

Shimano Stradic CI4+ FB

Citica I

Citica I

Shimano Calcutta 400 D

Shimano Calcutta 400 D

Shimano Talica

Shimano Talica

Torium A HG

Torium A HG

Fightin drag

Stradic Ci4+ RA

Stradic Ci4+ RA

Baitrunner Spool II

Baitrunner Spool II

Big Baitrunner XT-A LC

Big Baitrunner XT-A LC

Baitrunner DL FB

Baitrunner DL FB

Baitrunner DL RB

Baitrunner DL RB

Fiskesnellas oppgaver er varierende, alt etter hva slags fiske som utøves. Under noen typer fiske fungerer snella nesten utelukkende som oppbevaringsplass for fiskesenen, mens andre fiskeformer krever kraftige bremsesystem for å få opp fangst fra store dyp. Andre fiskemetoder igjen krever at senen under kastet friksjonsfritt løper av spolen, slik at man oppnår lange kast.

Under innsveivingen gjelder det at vibrasjonene fra drivverk og rotor er minimalisert, og at senen legges så jevnt som mulig på spolen. Man skal kunne bruke spinnstopp uten å kjenne slark. I tillegg er det en nødvendighet at materialene som snella er fremstilt av tåler de mekaniske belastninger som oppstår under innsveivingen og at de er vær- og saltvannsbestandige. God senepålegging og lange friksjonsfrie kast er et must. Vi snakker selvsagt om snellene fra SHIMANO! Og mange av snellene er derfor stadig testvinnere!

Alle våre Shimano-sneller finner du i menyen til venstre.

Snellene deles inn i forskjellige kategorier:

Åpne haspelsneller
Den vanligste typen snelle for de fleste sportsfiskere i Norge. Dagens modeller har gode egenskaper både med hensyn til kast, innsveiving og kjøring av fisk. Dette kombinert med stor driftssikkerhet og enkelt vedlikehold gjør haspelsneller til førstevalget for de fleste som fisker med sluk, Rapala eller agn fra land. Senen ligger åpent rundt en spole som står 90° på stangas lengderetning. Her blir belastningen ekstra stor på senen, og derfor er det viktig at snøreføreren har riktig form, ikke skaper tvinn på senen og at den løper lett rundt uten friksjon. Snellene har derfor et robust kulelager her.
Bremsesystemet på åpne haspelsneller ligger enten i spolen eller er plassert bak, felles for begge typer er at de er bremsende når fisken stikker av og ikke vil inn på tørt land. Bruk av brems er da eneste måte å slite ut fisken på slik at du berger din, kanskje, livs fangst!
Shimano har også stort fokus på balanse i rotor og sveiv slik at vibrasjonene under innsveiving blir minimal. Det skal heller ikke være muligheter for vridning mellom drivverk og kropp.
Også baksperren (Superstopper) gjør at dødgangen minimaliseres og fremstår som tilnærmet lik null på de fleste snellene.
Bruk av kulelager (S-ARB) for å oppnå mindre friksjon av de mekaniske komponentene i haspelsneller er også omfattende.
Senepåleggingen er optimal på alle nivåer, og gir deg lange kast! Haspelsnellene deles inn i frontbrems og bakbrems:

Frontbrems Haspel
Sportsfiskerne har innsett fordelene med å kjøre fisken direkte på bremsesystemet. Shimanos frontbremssneller bruker avanserte teknikker og et multibremseskivesystem som ligger innkapslet i selve spolen. Dette gir snellene fantastiske bremseegenskaper og muligheter for mikrojusteringer. Man stiller lett inn bremsen til fiskestørrelse eller senestyrke og fordi det er en Shimano vil den yte maksimalt uansett forhold. Frontbrems er sterkest og mest stabil pga større bremseskiver.

Bakbrems Haspel
Shimanos bakbrems er trolig verdens beste bakbremssneller. Kombinert med Fightin Drag spaken blir det en rask, sikker og enkel sak å justere bremsen mens man kjører fisk. Bakbrems er raskt og lett å justere, men har bremseskiver av mindre diameter enn frontbrems.

Multiplikatorsneller
Multiplikatorsneller kjennetegnes ved at det er spolen som roterer, både under kastet/utslippet og innsveivingen av senen. Spolen er dermed plassert slik at senen går rett fra spolen og utover gjennom stangringene, uten å gå veien om vinkelen bøylen på en haspelsnelle skaper.
Snelletypen benyttes mye til havfiske, dorging, predatorfiske og laksefiske, da det kan brukes mye kraft på innsveivingen, samtidig som selve snellekroppen tåler mer juling enn en haspel. I tillegg er bremsesystemet meget bra. På noen multiplikatorsneller finnes det også snørefører, der dennes funksjon er å fordele senen jevnt på spolen. For multiplikatorsneller brukt til pilking (båtfiske/havfiske) er det standard å bruke tommelen til å fordele senen.

Baitrunnersneller
Haspelsneller spesielt laget for agnfiske. Populære sneller også blant norske laksefiskere som ønsker store bakbremssneller med stor senekapasitet. Muligens den mest kjente tekniske egenskapen fra Shimanos program; Baitrunners system for frikobling av spolen. Bare husk; hvis det ikke står Shimano ... .. da er det ingen Baitrunner!

Fluesneller
Fluesnella har ingen praktisk funksjon under kastingen, bortsett fra at den holder orden på baklinen og den delen av fluesnøret som ikke holdes i lufta under fiskingen.På Shimanos og G.Loomis fluesneller er det gode bremsesystem og gode, lukkede, S-ARB kulelager. Hvis du fisker med flue i saltvann er det viktig å velge en fluesnelle som ikke ruster. Velg derfor sneller av lettmetall eller grafitt til sjøfiske.

Shimanos haspelsnellenivå:

HAGANE CONCEPT
Hagane er Shimanos snellekonsept av sneller som tåler langvarig og hard bruk. Hagane står for høyeste kvalitet Shimano sneller og inneholder en eller flere av disse: HAGANE Gear, HAGANE Body og X-Ship.

CORESOLID SERIES
Toppmodellene. Sterk, jevn og pålitelig. Shimanos Coresolid Series gir en enestående styrke og jevnhet til å takle de tøffeste situasjoner. Med innhold fra Shimano’s fremste teknologier, er Coresolid Series din garanti for pålitelighet.

LIGHTWEIGHT SERIES
Toppmodellene. 25% lettere enn andre snelleserier*. Snellene i QUICKRESPONSE serien kombinerer en ultra lett Magnumlite rotor for lettere, raskere og enklere rotasjon med en ultralett Ci4+ kropp for gi den ultimate finfiske-følelsen rett i fingertuppene.
*Stradic CI4 + FA 2500 = 195g. Stradic FJ 2500 = 261g


HEAVY DUTY SALTWATER SERIES

Saltwater (SW). Her finner du den råeste snelleteknologien for saltvanns haspelfiske. Stor innsveivingskraft, stor bremsekraft. Eks. Stella SW.

P4-SERIES

P4 står for Power, Precision, Performance og Pleasure og kombinerer kompromissløs kvalitet med nydelig design på snellemodeller fra økonomi og opp til middels prispunkter. Sortimentet inkluderer veletablerte Shimano-serier som Aernos, Exage, Sedona, Nexave og Catana, og disse er utstyrt med Shimanos seneste teknologiske nyskapninger som drypper ned fra de dyrere modellene. Ekstrem kompetanse innen ingeniørfag og produksjonsprosesser gjør Shimano i stand til å produsere holdbare sneller med så mye fin-teknologi og fiskeglede også i de lavere prissjikt, mange skritt foran konkurrentene. Finnes med både front- og bakmontert bremsesystem.

P3-SERIES
Økonominivået i Shimanos snelleprogram med modellene Sienna og Alivio. Power, Precision og Performance. Våre verdenskjente snelledeler har et uslåelig rykte for styrke og levetid og gir P3-snellene ekte Shimano kraft (Power). Alle sneller fra Shimano er designet med hjelp fra avansert digital teknologi, og P3-serien bruker denne teknologien som sørger for den velkjente Shimano presisjonen (Precision). Totalt sett er P3-snellene unike i dagens marked, og de har ingen problemer med å utklasse konkurrentenes modeller. De varer lenger og gir perfekt Shimano ytelse (Performance).

SR-SYSTEM (på eldre modeller)
SR Consept kombinerer Reliance med alle egenskapene til S-System: Smooth, Silent og Strong. Reliance Consept, eller R-Consept, betyr høy pålitelighet og fantastisk snelledesign. Resultatet av SR-designet har ført til en rekke spennende snellemodeller.

S-SYSTEM (på eldre modeller)
Det tidligere hovednivået i Shimanos snelleprogram. Smooth, Silent, Strong. Dette systemet representerer hovedfilosofien som mange av Shimanos haspelsneller har blitt bygget på. Høy kvalitet!


Her følger tekniske forklaringer for haspelsneller: 

2 SPEED OSCILLATION
En avansert måte å legge senen på spolen ved innsveiving. Når rotoren går rundt, vil spolen gå raskt ut, men sakte inn. Dette gir en ekstrem krysslegging og hindrer senekoilene i å gå i hverandre noe som øker kasteegenskapene betraktelig.

3D GEAR
Overdimensjonert hoveddrev som er designet med 3D analyse på de dyreste snellene. Gjør at overflatene på hver tann treffer perfekt på tennene til pinion-tannhjulet. Resultatet blir økt overflatekontakt noe som øker levetiden, styrken, vridningsmomentet og effekten. Gir enkelt og greit større kraft pga at flere tenner har kontakt med drevet!

AERO WRAP II
Unik computer-designet evighetsskrue og spolekonstruksjon som har gjort at perfekt senepålegging har blitt ett av varemerkene til Shimano. Aero Wrap legger senen på i tette parallelle kveiler og bygger jevnt på spolen. Resultatet er at senen kan forlate spolen med minst mulig friksjon slik at presisjon og kastelengde blir maksimal. Aerowraps tette parallelle kveiler i kombinasjon med 2-Speed Oscillation (raskt ut, sakte inn) sikrer jevne, presise og lange kast.

AR-C LIGHT SPOOL
12% lettere en AR-C Spool, men like sterk.  

AR-C SPOOL
Kaldpresset spole med v-formet spolekant som sikrer at senen går av snellen i mindre bukter, noe  som gir lengre og mer presise kast. AR-C spoleformen minimerer også muligheten for backlash.

BIOGRIP
Materialet brukt i sveivas håndtak.

CAP BAIL
Bøyleformen på rimeligere sneller som Alivio, Hyperloop, Aerlex, Baitrunner ST og DL.

CI4
High-tec supersterkt og lett materiale som er utviklet av Shimanos sykkeldivisjon til Dura Ace bremsesystem. Laget for å kunne produsere lettere og sterkere sneller samtidig som korrosjon utelukkes. CI4 står for “Carbon Interfusion” (Karbonblanding). Karbon blandes med polyamid. CI4 er halvannen gang sterkere enn Shimanos standard XT-7-grafitt, og over 20% lettere. Inneholder ikke metaller og er dermed 100% rustfritt.

CI4+
er et enda lettere materiale enn første-generasjon CI4 og introduseres nå i flere snellemodeller for å kunne produsere lettere og sterkere sneller samtidig som korrosjon utelukkes.

COILED WAVE SPRING
Colied Wave bremsefjær på Stella gjør det øvre området av bremsekurven sterkere. Når fisken virkelig raser i vei, og bremsekraften økes, opprettholder bremseskivene sin form. Dette resulterer i mer presis og sterk brems gjennom hele bremsekurven.

COLD FORGED SPOOL
Spolene er kaldpresset i en aluminiumslegering. Prosessen skaper en lettvektsspole med forsterket struktur og mer motstand mot avsliping og skader.

COMPACT BODY
Compact-modellene er merket med C. Man kan cirka sammenlikne de en størrelse ned i kroppen, eks 4000, men med senekapasitet som størrelse 5000.

CONE BAIL
Bøyleformen på Sedona, Aernos og nedover til og med Catana.

COREPROTECT
Vanntetthet uten at det blir tyngre å sveive. Det er tre viktige områder på snellen som krever beskyttelse mot vann og smuss:
1. Bremseområdet: Dette er det mest kritiske området når det gjelder å balansere vanntetthet og ytelse. For å oppnå vanntetthet uten å skade den lette og jevne rotasjonen, er området gitt en overflatebehandling som forhindrer vann og smuss fra å komme inn i dette området.
2. Snellekroppen: For å beskytte kroppen, er det brukt 12 forskjellige pakninger i tillegg til at hele kroppen er overflatebehandlet. Anti-reversen vi kjenner fra tidligere modeller har også blitt fjernet fra kroppen for å forbedre beskyttelsen.
3. Snøreføreren: Den nye Stella snøreføreren er forseglet, noe som gir vanntetthet og null vedlikehold.

DOUBLE HANDLE
Dobbeltsveiv gir bedre balanse i snella og lettere håndtering.

DYNA-BALANCE
Snella er perfekt balansert slik at man ikke får vibrasjon i snella. Rotoren er korrekt balansert med motvekter. Datastyrt produksjon garanterer perfekt balanse.

E.I. TREATMENT
Etter anodisering blir snellene overflatebehandlet på nytt. Dette blir påført under høyt trykk, slik at alle ujevnheter glattes ut. Dette gir en superjevn og glatt overflate slik at salt og smuss preller av. En E.I.-behandlet snelle er mer enn dobbelt så motstandsdyktig mot rust og korrosjon enn en standard anodisert snelle.

EASY MAINTENANCE
For å smøre opp snellens indre deler uten at du trenger å plukke den i småbiter. Et lite hull med en skrue finnes på flere av de dyrere snellemodellene. Fyll på noen få dråper bantamolje på innsiden av snellehuset. To oljedråper holder til en sesongs fiske for de fleste.

FIGHTIN’ DRAG
Fightin’Drag er en hurtig justerbar tilleggsbrems plassert foran hovedbremsen. Finessen gjør det enklere å justere bremse kraften under kjøring av fisk.

FLOATING SHAFT II
Største friksjonspunkt på haspelsneller er der spoleakslingen møter pinionen. Dette er løst ved å minske kontaktflatene og tilsette et kulelager på hver side. Friksjonen minskes og spoleakslingen blir nesten ”flytende”. Er med på å øke effekten og levetiden på snellen.

FLUIDRIVE II
US-modell av Floating Shaft II. Friksjonen minskes og spoleakslingen blir nesten ”flytende” og er med på å øke effekten og levetiden på snellen.

FULL FLOATING SHAFT
Optimalisering av Floating Shaft på toppmodellene.

G FREE BODY
G Free Body-teknologien er blitt utviklet for å forskyve snellens tyngdepunkt nærmere stangen. Dette har man fått til ved å flytte Aero Wrap-skruen 19 mm fra bunnen av snellen helt til topps i snellekroppen. Ved å flytte tyngdepunktet nærmere sportsfiskerens grep, gir G Free Body økt kastekomfort.

HAGANE
HAGANE er Shimanos snellekonsept av sneller som tåler langvarig og hard bruk. HAGANE står for høyeste kvalitet Shimano sneller og inneholder en eller flere av disse: HAGANE Gear, HAGANE Body og X-Ship.

HAGANE Gear
Betyr høyeste kvalitet drev. Hoveddrevet er laget av kaldpresset aluminium, noe som betyr at drevet er presset i ett stykke og ikke har maskinfreste tenner. Dette gir lett vekt, ekstrem slitestyrke, langvarig glatthet og minimal friksjon. Drevet tillater stor kraft under innsveiving og tung belastning. (Et vanlig støpt drev trenger maskinfreste tenner, noe som gjør disse drevene mindre holdbare under langvarig, tung belastning)

HAGANE Body
Betyr råeste styrke i konstruksjonen. Stivheten i aluminiums- og magnesiumskroppen eliminerer muligheten for vridninger. Dette gjør at man ikke mister innsveivingskraft mellom sveiv og rotor.

HD-GEAR
Høy slitestyrke på dyre modeller. Hoveddrevet er en ytterligere forbedring av det kjente 3D drevet til Shimano. Ved å påføre en ny spesialcoating er resultatet et mye sterkere og smidigere hoveddrev. Følelsen av en ”ny” snelle varer mye lenger

HOLLOWTECH
Sveiva skrus direkte inn på hoveddrevet, noe som resulterer i null slark. På 1000 modellene er sveiven laget i massiv utførelse, og på de større modellene er det luft inni sveiven for å redusere vekt uten at det går utover styrken. (Race-proven Shimano HOLLOWTECH technology).

HYBRID ALUMINIUM BODY
Kombinasjonen av aluminium og XT-7 grafitt yter maksimal styrke eksakt der det behøves. Samtidig fremstår snellene som kosmetiske mesterverk.

HYPERGEAR
På tidligere P3-modeller. Et presisjonsdesignet hoveddrev som gjør at kraften fra sveiv til rotor bare taper seg 9,7%. 

INSTANT-DRAG
Instant Drag systemet gjør at du enkelt kan justere bremsen fra fritt løp til fight modus på bare et par omdreininger.

LINE CLIP
Festeklips for sena på alle Shimano-sneller. Brukes ved transport eller for å begrense kastelengde.

LINE ROLLER OIL INJECTION
Smørehull for snøreføreren på enkelte dyre modeller.

LONG SPOOL
Sammenlignet med andre Shimano-sneller, har Stella FI en lengre spole. Denne økte slaglengden gir 15% lengre kast. Med lengre spole går senekoilene også lettere av fordi senen har færre sykluser opp og ned langs spolen. 

M COMPACT BODY
M Compact Body gjør snellekroppen mindre og snellen lettere. Takket være det nye grafittmaterialet XGT-7 kan vekten senkes og styrken økes. XGT-7 gir en lettere og stivere kropp som betyr riktig støtte til drev og bevegelige deler i snellen.

MAGNESIUM COATING (MGS)
Magnesiumlegeringen som er benyttet på SR-snellene gir utmerket bestandighet mot korrosjon. Overflaten er også beskyttet med en Shimano-finish som er korrosjonsbestandig.

MAGNUMLITE ROTOR
Lettvekts asymetrisk rotor-konstruksjon i CI4+ materiale som gir perfekt balanse, minimal friksjon og motstand under innsveivning. Bøylearmens mekanisme som tidligere var på samme side som snøreføreren er flyttet til motsatt side av rotoren. Dette og den nye rotorutformingen forbedrer balansen. Kombinert med en lettvekts snørefører, titan bøyle og optimal rotortykkelse, er rotasjonsmotstanden redusert med 14%, et helt nytt nivå for følsomhet under innsveivning. Den nyutviklete rotorkonstruksjonen bidrar ikke bare til lav motstand og økt følsomhet. Rotorstivheten på snøreførersiden er også en viktig faktor som påvirker bremsekraften. Den nyutviklede Magnumlite Rotor gir utmerket stivhet med opp til 30% mindre press på rotorarmen ved ekstrem bremsebelastning.

MICROMODULE
Det nye MicroModule drivverket mot hovedakslingen sørger for mindre vibrasjon under innsveiving. Dette er et utrolig gjennombrudd i design og gir en enestående følsomhet uten å ofre styrke eller holdbarhet. Utrolig følsom under fisket og jevn under innsveiving!

OVERFLATEBEHANDLING
Anodisering: Snellene dyppes i et oksiderende bad for å bygge opp et beskyttende lag på overflaten. Slitesterk overflatebehandling. Korrosjonsbestandig lakk. Høyere nivå – dyrere ingredienser.

P3 ROTOR DESIGN
P3 sneller har en spesiell rotorform for å maksimere styrken og balansen. Rotoren arbeider på Shimano’s anerkjente rullelager som tilsvarer ytelsen av 3-4 vanlige kulelager. Dette ’enveis’ rullelageret sørger for en unik anti-revers og stopper rotoren direkte uten dødgang. Dette gjør at kroking av fisken blir rask og direkte.

PALADIN
US-modell av HD drev. Høy slitestyrke.

POWER AL
På STELLA SW-B benytter man aluminium av meget høy stivhet som materiale. Snellehuset av Power AL sørger for beskyttelse slik at alt innvendig i snellekroppen ikke blir skadet ved røff bruk. Resultatet er en ekstremt stiv og robust kropp som er et must for å bekjempe stor fisk.

POWER ROLLER
Overdimensjonert snøreførertrinse, der senen løper stabilt gjennom et spor og fjerner muligheten for tvinn.

PRODUCTION CODE
De dyreste modellene er laget på Shimanos fabrikk i Japan. Resten av modellene lages på Shimanos egen fabrikk i Malaysia. Denne fabrikken holder meget høy produksjonsstandard og er nyere og mer moderne.

PROPULSION SYSTEM
US-modell av ARC Line management system.

RIGID SUPPORT DRAG
Denne innovative løsningen eliminerer at spolen gynger, selv på de letteste innstillingene. Uansett hvor stramt du har stilt bremsen vil ikke spolen gynge. Resultatet er en superjevn brems, selv på helt lave innstillinger.

S A-RB KULELAGER
Korrosjons- og oksideringsbestandige kulelagre for jevn gange  over lang tid. Økt levetid – opptil 10 ganger lengre levetid enn standard Japan-lager. 4 ganger dyrere å produsere enn japanske kulelager og  10 ganger dyrere enn kinesiske kulelager. Rotasjonseffekten er bedre enn på noen andre kulelager  på markedet. Mindre friksjon grunnet en spesiell overflatebehandling: Kulelagrene er tilsatt kraftig strøm og et keramisk materiale som har gjort at molekylene har smeltet i hverandre. Dette garanterer at belegget må slites bort, i motsetning til andre belegg som etterhvert kan skalle av.

S-ARM CAM
Løssnøre rundt snøreføreren er et vanlig problem på andre sneller og skaper ofte problemer under kast. Dette designet hindrer at snøret fester seg og ødelegger kastet.

S-CAM
En spesialdesignet bøylefeste (S-Cam) holder oppe P3 bøylen. Dette forhindrer backlash når du starter å sveive samt at det gir raskere og mer direkte respons etter kast.

S-DIRECT GEAR
S-Direct Gear teknologien har forbedret drevkomponentene i snellen. Ved å redusere enhver mulighet for vridning av kritiske deler i snellen, har Shimano eliminert alle mikroskopiske muligheter for vibrasjoner ved innsveiving.  Resultatet er en solid følelse av maksimal kraft og energi i Stella.

S-DRAG
Bremseskivene er laget av ren carbon. Dette gir en helt jevn ytelse fra null til maks bremsekraft og forlenger samtidig levetiden.

S-GEAR
Hoveddrevet er laget av A7075 Super Duraluminium på P4-modeller, en legering som brukes i flyindustrien for maksimal styrke og lavest mulig vekt. Drevet er satt sammen av to deler festet med 6 skruer som gir ekstrem styrke. På Stella® (tidlige utgaver) er drevet videre utstyrt med en mikroskopisk tynn keramisk coating som sikrer styrke, holdbarhet og korrosjonsbestandighet.

S-GUARD
Spesialkonstruerte deksler er montert på rotorarmene og på snellehuset. Dekslene beskytter mot vanninntrenging og gir snellen beskyttelse mot dunk og slag.

SHALLOW SPOOL
Grunn spole spesielt tilpasset multifilament. Disse modellene er merket med størrelse og en S.

SLOW SPEED OSCILLATION
Legger senen på spolen i identiske lag slik at senen ligger likt på spolen og hindrer uønsket friksjon og floker under kast. Ved å legge senen i ekstremt tette parallelle kveiler blir senen lagt så tett og så hardt på spolen at det ikke er mulig for snøret å skjære seg ned i senelagene. Under kast dras senen lett av spolen og med mindre friksjon enn på noen andre eksisterende senepålegg. Sneller med denne egenskapen har også muligheten for å justere vinkelen på senepåleggingen ved hjelp av små skiver som forandrer egenskapene under kast. Legger senen på 10-12 ganger hver vei.

SMOOTH LIP ROTOR DESIGN
Stellas form og funksjoner resulterer i et unikt og vakkert design. Den nye rotorformen faller definitivt under denne utmerkelsen. Utformingen av rotoren hindrer senen å komme seg inn under spolen.

SPOOL REDUCER
Spoleklips som klikkes på spolen og gjør spolen grunnere ved bruk av multifilament.

SR HANDLE
Sveiva skrus direkte inn på hoveddrevet, noe som resulterer i null slark. På 1000 modellene er sveiven laget i massiv utførelse, og på de større modellene er det luft inni sveiven for å redusere vekt uten at det går utover styrken. (Race-proven Shimano HOLLOWTECH technology).

SR ONE-PIECE BAIL
Denne bøylearmen består av kun ett stykke metall og har dermed ingenting som hindrer snøret når bøylen slås over. Bøylen er laget av rustfritt stål som gir lav friksjon og sørger for å lede snøret rask inn i snøreføreren.

SR GUARD FIN SR
beskyttelseskanten er belagt med Titanium. Kantene finner du strategisk plassert på rotoren og andre steder på snellen som er utsatt for jevnlige støt og slag.

S-SPOOL
Kaldpresset spole (CF) med spolekant i Zirkonium belagt med titan. Zirkonium er 10 ganger hardere enn stål. Eliminerer korrosjon og mekaniske skader.

S-SS KULELAGER
Hemmeligheten bak lang levetid og jevn gange er å unngå rust, korrosjon og oksidering i kulelagrene i P3 og P4-snellene. Shielded Stainless Steel lagrene er lukket slik at smuss ikke kan trenge inn. Lukkede, rustfrie kulelager i stål med keramiske foringer. Er driftssikre. Har laaang levetid!

SUPER MG
Sterk magnesium brukt i snelledeler.

SUPER STOPPER II
Super Stopper II er et enveis rullelager som eliminerer dødgang i sveiva. Et sikkert og kraftfullt antirevers-system utviklet og produsert av Shimano. Gir god feeling under innsveivning. Fjærene gjør at rullene på Superstopper alltid kommer tilbake på plass. Fjær og ruller er selvrengjørende. Ikke rør! Ikke smør med olje og grease. 

TITANIUM ONE PIECE BAIL
Bøylearmen av titan på den nye Stella er lettere, sterkere og mer korrosjons motstandsdyktig enn rustfritt stål. Den nye bøylearmen åpner seg også mer slik at senen går totalt uhindret når man kaster.

TRI-DRAG
Shimano var igjen først ute med en innovativ sensasjon på snellefronten, Tri-Drag. Frontbrems eller brems bak? Hva fortrekker du? Begge typer har sine tilhengere, og den erfarne sportsfiskeren kjenner godt til forskjellene, fordeler og ulemper, med de to grunnprinsippene til forskjellige typer fiske. På litt dyrere Shimano-sneller med brems bak finnes i tillegg ofte Fightin’ Drag, en genial tilleggsbrems som gjør det enklere å justere bremsekraften under kjøring av fisk. Tri-Drag betyr at alle disse tre bremsesystemene nå finnes på en og samme snelle. Stram frontbremsen maksimalt, og bremsen bak samt Fightin’ Drag vil fungere som snellens virksomme bremsesystem. Ønsker du derimot å bytte til frontbrems for en periode, strammes bremsen bak til maks. Tri-Drag er ganske enkelt fleksibilitet satt i system av Shimano!

TWIN DRAG
Vanntett brems med kraftig brems som ikke går varm under stor påkjenning.

VARISPEED
Høy kvalitet på snøreopplegg er den viktigste egenskapen for presise og lange kast. Shimano’s ’Varispeed’ System består av to spesielt utviklede tannhjul. Det ene tannhjulet er ovalt og det andre er av alle ting firkantet. Disse underlige tannhjulene arbeider perfekt sammen. Resultatet er et perfekt snøreopplegg og forbedrede kasteegenskaper.

VARISPEED II
Førsteklasses senepålegg på de rimeligere haspelmodellene er en viktig egenskap for lange presise kast. Varispeed består av to spesialutviklede tannhjul. Disse gir to forskjellige hastigheter som igjen gir et perfekt parallelt senepålegg. Legger senen på 4-6 ganger hver vei.

WATERPROOF DRAG
Bremsesystemet er beskyttet mot vann og sandgjennomtrengning.

WATERPROOF LINE ROLLER
Den nye Stella snøreføreren er forseglet, noe som gir vanntetthet og null vedlikehold. 

X-AERO WRAP
Forbedret evighetsskrue og spolekonstruksjon som har gjort at perfekt senepålegging har blitt ett av varemerkene til Shimano. X Aero Wrap legger senen på i tette parallelle kveiler og bygger jevnt på spolen. Resultatet er at senen kan forlate spolen med minst mulig friksjon slik at presisjon og kastelengde blir maksimal. X Aero Wraps tette parallelle kveiler i kombinasjon med 2-Speed Oscillation (raskt ut, sakte inn) sikrer jevne, presise og lange kast.

XGT-7 GRAFITT
Det nye grafittmaterialet XGT-7 senker vekten på snellen og styrken økes i forhold til gamle XT-7. XGT-7 gir en lettere og stivere kropp som betyr riktig støtte til drev og bevegelige deler i snellen.

X-PROTECT
X Protect gjør at vann ikke kan trenge inn til de to hoveddrevene på snellen; der sveiven er skrudd inn, og ved hovedakslingen som beveger spolen ut og inn. 

Den første pakningsleppen er utformet for å holde det første vannet ute. Smørefettet mellom pakningsleppe to og tre motstår høytrykksvann og samtidig tillater den en jevn rotorrotasjon.

X-RIGID BAIL
Tykk bøyle belagt med titan  øker stivheten og gjør at bøylen tåler mer juling. Bøylen blir også lettere og den gir utmerket korrosjonsbeskyttelse. Et pålitelig bøylesystem skapt ved å kombinere en SR one-piece bail, en saltvannsbestandig stor snørefører forsterket med diamantlignende karbon (DLC), og en sterk bøylearm av høy kvalitet.

X-RIGID GEAR
Hoveddrevet er overdimensjonert for å gi mer kraft og lettere innsveiving. Nye Stellas kaldpressete hoveddrev har blitt 20% tykkere og er dekket av et egetutviklet overflatebelegg. Dette skaper et drev som er 38% sterkere enn på forrige Stella SW.

X-RIGID HANDLE
Nytt kaldpresset aluminiumshåndtak som har 35% økning i stivhet kontra forrige Stella SW. Dette resulterer i mer sveivekraft under tung belastning. Det nye one-piece akslingsdekselet har aluminium ytre skall og rustfri stålkjerne.  Denne nye koblingen omslutter sveivakslingen meget nøyaktig uten noen muligheter for slark. Dette igjen resulterer i økt stivhet av hele sveiven.

X-RIGID ROTOR
Formen og tykkelsen på aluminiumsrotoren skaper høy stivhet som fører til mer kraft under kjøring av fisk. Økt masse av aluminium genererer også mer treghet i rotoren og resulterer i en lettere jobb ved innsveiving av tunge jigger.

X-SHIELD
X Shield gir total vanntett beskyttelse av snellen. Både kropp og brems er forseglet slik at vann, salt og smuss ikke kan trenge inn.

X-SHIP
Gir minimalt energitap. Mykeste innsveiving, størst kraft. Ved å lagre opp pinion-giret i begge ender med S-ARB kulelagre og integrere et større hoveddrev har Shimano økt kraftoverførselen og styrken i innsveivingen, samtidig som man har den mykeste og jevneste innsveiving – selv med stor motstand.

XT7
Shimanos standard grafitt i sneller.

X-TOUGH DRAG
Store bremseskiver og bremselameller i bunnen av spolen gir større stabilitet samtidig som de sikrer at bremsen ikke går varm. Dette gir mer kraft og sikrere, jevnere brems i ekstreme situasjoner. De nye Coil Wave bremseskivene har jevn elastisitet under alle komprimeringsnivå og ingen deformasjon under gjentatt kompresjon. Dette resulterer i nøyaktig bremsejustering gjennom hele registeret, slik at man har full kontroll ved høyt bremsetrykk. X Tough Drag skaper trykk over og under bremseskivene og fordeler trykket utover et større overflateareal. Dette resulterer i det tøffeste og mest holdbare bremsesystem Shimano noensinne har laget i en haspelsnelle.


Her følger tekniske forklaringer for multiplikatorsneller:

CLICKER
Hindrer overløp når spolen står i fri, og brukes som varsling når fisken biter.

COLD FORGED SPOOL
Spolene er kaldpresset i en aluminiumslegering. Prosessen skaper en lettvektsspole med forsterket struktur og mer motstand mot avsliping og skader.

DARTANIUM DRAG II
Dartanium II bremselameller gir en myk brems over hele registeret
 
DIGITAL CONTROL
Sneller med Digital Control (DC) produserer sitt eget strømforbruk. Vanntett. Under kast stabiliserer DC-bremsesystemet raskt spolens rotasjon til det optimale utifra sluktyngde og snørehastighet, og minimaliserer sjansene for backlash. Antall omdreininger (RPM) øker og tillater lengre kast. Det forhåndsinnstilte bremsesystemet gjør at du slipper å tenke på backlash for hvert kast. Karakter 6 i Alt om Fiske utgave nr. 9 - 2010! Kommentar i Alt om Fiske utgave nr. 5 - 2007; "Datastyrt bremsesystem som funker!" Gjør at spolen oppnår maks RPM før den kopler inn kastebremsen. På tradisjonelle kastebremser bremses det med en gang kastet går. Tradisjonelle magnetiske- el. sentrifugal-kastebremser koples inn ved 15-20.000 RPM. Med DC vil spolerotasjonen kunne oppnå 30.000 RPM (50-70% økning) noe som betyr lengre kast, og fortsatt backlash kontroll. De 8 forhåndsinnstillingene med bremsenivåer gir deg riktig kastebrems med reaksjonstid på ned til 1/1000 sekund.

DOUBLE HANDLE
For bedre balanse og lettere håndtering.

E.I. TREATMENT
Etter anodisering blir snellene overflatebehandlet på nytt. Dette blir påført under høyt trykk, slik at alle ujevnheter glattes ut. Dette gir en superjevn og glatt overflate slik at salt og smuss preller av. En E.I.-behandlet snelle er mer enn dobbelt så motstandsdyktig mot rust og korrosjon enn en standard anodisert snelle.

HEG
High Efficiency Gearing betyr økt størrelse på drev og pinion noe som gir økt utnyttelse og kraft. Eks. Calcutta D
Man har tatt bort alle vridningsmuligheter i rammeverket slik at drivverket ikke kan gi etter under press
Dette gir direkte og høy kraftoverføring samtidig som man har maksimal kontakt under rask innsveiving
I tillegg oppnår man den myke og jevne innsveivingen som Shimano er kjent for – selv med stor motstand
 
LEVEL WIND SYSTEM
Snørerfører som fordeler senen jevnt på spolen
 
QUICKFIRE II
Tommeltangent som gir rask og enkel håndtering av snellen under kast

S A-RB KULELAGER

Korrosjons- og oksideringsbestandige kulelagre for jevn gange  over lang tid. Økt levetid – opptil 10 ganger lengre levetid enn standard Japan-lager. 4 ganger dyrere å produsere enn japanske kulelager og  10 ganger dyrere enn kinesiske kulelager. Rotasjonseffekten er bedre enn på noen andre kulelager  på markedet. Mindre friksjon grunnet en spesiell overflatebehandling: Kulelagrene er tilsatt kraftig strøm og et keramisk materiale som har gjort at molekylene har smeltet i hverandre. Dette garanterer at belegget må slites bort, i motsetning til andre belegg som etterhvert kan skalle av.
 
S COMPACT BODY
Kompakt ramme og spole brukt på eks. Calcutta D

S-SS KULELAGER
Hemmeligheten bak lang levetid og jevn gange er å unngå rust, korrosjon og oksidering i kulelagrene i P3 og P4-snellene. Shielded Stainless Steel lagrene er lukket slik at smuss ikke kan trenge inn. Lukkede, rustfrie kulelager i stål med keramiske foringer. Er driftssikre. Har laaang levetid!
 
STAR DRAG
Stjernebremsen gir god kontroll under kjøring av fisk, og presser sammen bremseskivene når man strammer til
 
SUPER FREE
I standard multiplikatorsneller, når tommeltangenten trykkes ned og drevet blir frigjort, kan dette faktisk bremse spoleakslingen ved å skape friksjon og begrense lengden på kastet. 
Med Super Free blir pinionen støttet av et kulelager, og når clutchen er frikoblet vil drev og spoleaksel holdes stabil. Resultatet er null friksjon på spoleakslingen under kast

SUPER STOPPER II
Super Stopper er et enveis rullelager som eliminerer dødgang i sveiva. Et sikkert og kraftfullt antirevers-system utviklet og produsert av Shimano. Gir god feeling under innsveivning. Fjærene gjør at rullene på Superstopper alltid kommer tilbake på plass. Fjær og ruller er selvrengjørende. Ikke rør! Ikke smør med olje og grease. 

VBS
VBS kastebrems bruker sentrifugalkraften i stedet for magneter for å avhjelpe og kontrollere kastet. Med VBS er lange og sikre kast en selvfølge og backclash noe som hører fortiden til. Når VBS er på, og når kastet går, vil bremsevektene presses utover i begynnelsen av kastet. Dette skaper friksjon og reduserer hastigheten på spolen i denne fasen av kastet der backlash oftest oppstår. Når spolehastigheten avtar, minsker VBS presset på spolen, gir mindre friksjon og kastet går laaaangt.
 
WATERPROOF DRAG
Bremsesystemet er beskyttet mot vann og sandgjennomtrengning.
 
X-DRAG
Stjernebremsen er plassert på yttersiden av sveiven, noe som gir en enklere bremsehåndtering under kjøring av fisk
Samtidig utnyttes rammens stivhet og dreiemomentet ved å ha sveiven nærmere snellekroppen
 
X-SHIP
Kraftfull og ”high speed ”. Ved å lagre opp pinion-giret i begge ender med S-ARB kulelagre og integrere et større hoveddrev enn tidligere modeller har Shimano økt kraftoverførselen og styrken i innsveivingen, samtidig som man har den mykeste og jevneste innsveiving – selv med stor motstand.
 

Her følger tekniske forklaringer for havfiskesneller:

2-SPEED GEARING
Gear systemet er designet slik at man kan skifte gir under kjøring av fisk. For å koble inn det laveste gearet, som brukes når man trenger mye kraft, trykker man inn knappen i senter av sveiven. Når man vil koble inn høyere utveksling igjen, trykker man bare inn hendelen som ligger langs med spolen.

CHROME PLATED SIDEPLATE SCREWS
Skruene på sidedekslene er forkrommet for å hindre korrosjon mellom skruer og deksler.

COLD FORGED SPOOL
Spolene er kaldpresset i en aluminiumslegering. Prosessen skaper en lettvektsspole med forsterket struktur og mer motstand mot avsliping og skader.

E.I. TREATMENT
Etter anodisering blir snellene overflatebehandlet på nytt. Dette blir påført under høyt trykk, slik at alle ujevnheter glattes ut. Dette gir en superjevn og glatt overflate slik at salt og smuss preller av. En E.I.-behandlet snelle er mer enn dobbelt så motstandsdyktig mot rust og korrosjon enn en standard anodisert snelle.

ERGONOMIC POWER HANDLE
Komfortabelt non-slip grep gir deg maksimalt dreiemoment og forenkler fisket.

FESTEØRER
for havfiskevest benyttes på de kraftige havfiskesneller

HEG
High Effeciency Gearing (HEG) betyr økt størrelse på drev og pinion noe som gir økt utnyttelse og kraft. Man har tatt bort alle vridningsmuligheter i rammeverket slik at drivverket ikke kan gi etter under press. Dette gir direkte og høy kraftoverføring samtidig som man har maksimal kontakt under rask innsveiving. I tillegg oppnår man den myke og jevne innsveivingen som Shimano er kjent for – selv med stor motstand.

HYPERGEAR
Et presisjonsdesignet hoveddrev som gjør at kraften fra sveiv til rotor taper seg lite

LEVER DRAG
Spakbremsen på havfiskesneller. Juster først bremseskruen. Benytt deretter spakbremsen når fisk skal temmes.

METAL SERIES
Rammen holder bevegelige deler i riktig posisjon og øker presisjon og slitestyrke. Ingen mulighet for vridning og tap av kraft  De fleste modellene er frest ut av ett stykke aluminium.

OFFSET ERGONOMIC POWER GRIP
Offset Ergonomic Power Grip gir deg en naturlig arm-, håndledd- og håndstilling. Dette grepet gir deg økt komfort og kraft.

RATCHETING DRAG LEVER (CLICKER)
Eliminerer at bremsen løsner pga. vibrasjoner i båten. Sperren er også et godt referansepunkt på hvor mye bremsen er strammet.  Hindrer også overløp når spolen står i fri, og brukes som varsling når fisken biter.

ROD CLAMP
Spesialdesignet ekstra snellefeste som klemmer stang og snelle sammen som ekstra sikkerhet ved tøft fiske. Også kalt slingrebøyle.

S A-RB KULELAGER
Korrosjons- og oksideringsbestandige kulelagre for jevn gange  over lang tid. Økt levetid – opptil 10 ganger lengre levetid enn standard Japan-lager. 4 ganger dyrere å produsere enn japanske kulelager og  10 ganger dyrere enn kinesiske kulelager. Rotasjonseffekten er bedre enn på noen andre kulelager  på markedet. Mindre friksjon grunnet en spesiell overflatebehandling: Kulelagrene er tilsatt kraftig strøm og et keramisk materiale som har gjort at molekylene har smeltet i hverandre. Dette garanterer at belegget må slites bort, i motsetning til andre belegg som etterhvert kan skalle av.

TWIN DISK DRAG SYSTEM
Består av doble bremseskiver som dermed dobler bremseflaten. Dette gir et vidt spenn på bremseeffekten, og øker slitestyrken.

TWIN PAWL ANTI-REVERSE SYSTEM
Dobbel sikring på anti-reversen gir deg maksimal kraft til krokingen, samt lang levetid.

WATERPROOF DRAG
Bremsesystemet er beskyttet mot vann og sandgjennomtrengning.

XT7
Shimanos standard grafitt i sneller.
 

Her følger tekniske forklaringer for Baitrunner-sneller: (i tillegg til tekniske løsninger under haspelsneller)

2 SPEED OSCILLATION
En avansert måte å legge senen på spolen ved innsveiving. Når rotoren går rundt, vil spolen gå raskt ut, men sakte inn. Dette gir en ekstrem krysslegging og hindrer senekoilene i å gå i hverandre noe som øker kasteegenskapene betraktelig.

BAITRUNNER LEVER
Baitrunner var et stort gjennombrudd for meitefiske etter storfisk – en egenskap som har utmerket seg slik at det nå har blitt standarden på storfisksneller. Hele systemet bygger på at man kan frikoble spolen slik at fisken ikke kjenner motstand når agnet tas. Etter krokingen fungerer snellen normalt og fi sken kan landes på tradisjonelt sett.

BAITRUNNER SPOOL II
Med Shimano Baitrunner-system innebygd i spolen, oppnår man samme effekt som på vanlige Baitrunnersneller. Både bremseknappen og knappen for frikobling av spolen virker uavhengig av hverandre og gjør snellen ekstra brukervennlig.

INSTANT DRAG
Instant Drag systemet gjør at du enkelt kan justere bremsen fra fritt løp til fight modus på bare et par omdreininger.

SLOW og SUPER SLOW OSCILLATION 
Legger senen på spolen i identiske lag slik at senen ligger likt på spolen og hindrer uønsket friksjon og floker under kast. Ved å legge senen i ekstremt tette parallelle kveiler blir senen lagt så tett og så hardt på spolen at det ikke er mulig for snøret å skjære seg ned i senelagene. Under kast dras senen lett av spolen og med mindre friksjon enn på noen andre eksisterende senepålegg. Sneller med denne egenskapen har også muligheten for å justere vinkelen på senepåleggingen ved hjelp av små skiver som forandrer egenskapene under kast. Legger senen på  opptil 50 ganger hver vei.
 
VARISPEED
Høy kvalitet på snøreopplegg er den viktigste egenskapen for presise og lange kast. Shimano’s revolusjonerende ’Varispeed’ System består av to spesielt utviklede tannhjul. Det ene tannhjulet er ovalt og det andre er av alle ting firkantet! Kun et spesielt dataprogram utviklet av Shimano har klart å få disse underlige tannhjulene til å arbeide perfekt sammen. Resultatet er et perfekt snøreopplegg og forbedrede kasteegenskaper.

VARISPEED II
Førsteklasses senepålegg på de rimeligere haspelmodellene er en viktig egenskap for lange presise kast. Varispeed består av to spesialutviklede tannhjul. Disse gir to forskjellige hastigheter som igjen gir et perfekt parallelt senepålegg. Legger senen på 4-6 ganger hver vei.

Tips en venn
Fyll ut feltene og trykk 'send'. Vi lagrer ingen informasjon om deg og din mottaker!

Din e-post:
Ditt navn:
Mottakers e-post: